Alla inlägg den 14 april 2008

Av Månen - 14 april 2008 19:18

Någon i denna hip hop-generation som hört Harry Brandelius?
Någon som avgudar honom?
Någon som tycker att hans låtar är genialiska.
Såsom jag tycker, alltså. Han bevisar att det går att göra svängiga dragspelslåtar som handlar om sjömän och kärlek. Och det otroligaste av allt - för sjuttio år sedan!

Texter behöver inte innehålla snusk, och låtarna behöver inte innehålla techno-synth som går i hundrafyrtio, en mörk och biffig människa som upprepade gånger brölar i mikrofonen (så kallad beatbox) och något fräsigt klickljud, som för övrigt låter som om man kör över en fågelnäbb upprepade gånger.
Det räcker med Harry Brandelius sångröst och ett dragspel som kompenserar rösten.
För att visa vilket geni han är, så skriver jag ned lite ur låten "Salta tåren".

Du ska torka salta tåren lilla vän, den som på lilla kinden rinner klar och kallsam, och ta det lugnt i alla fallsam.

Poesi. Harry Brandelius. Geni.

Låt mig nu komma till en annan sak. Jag hade storgräl med min bror idag, för jag försökte uppfostra honom. Han slog med en tidning överallt i huset. Mest skällde jag ut honom för att jag försökte sova.
Men, bråket ledde från aggresivt betéende till stordebatt om politik, där min bror förklarade många gånger för mig att jag är kommunist. Vilket jag inte är, tror jag.
Då sa jag att han hade lika mycket hjärnceller som vad dinosaurier finns.
Då trodde min bror sa att jag var lika smart som en dinousaurie. Då påminnde jag honom om att dinosaurier är utdöda, likväl min brors hjärnceller.

Sedan började jag prata på om att jag blivit hes för att han tvingat mig skrika på honom. Då krävde jag ersättning i pantburkar, 50 stycken, för att vara helt korrekt. På tre dagar skulle han fixa fram det.
Då sa han att jag skulle ge honom 50 ölburkar så kanske jag skulle få panten.
Jag gissar på att min bror skulle vara dyngpackad, om han ska klämma i sig 50 ölburkar på tre dagar. Men det är bara bra, antar jag.
Då får jag tillfälle att panta burkar, medan han är medvetslös. Jag får ju trots allt utnyttja den pant jag bara kanske skulle få.

Låt mig nu hålla käften. Jag börjar bli dålig, för det har en som undertecknat med falskt namn kommenterat. Mona Sahlin, närmare bestämt.

Dagens visdomsord: Om du spelar fotboll blir du smidig, du får muskler och bollsinne.
Synd att jag slutade.

/Månen.





Presentation

Omröstning

Idag ska jag göra en ny omröstning på bloggen. Är det en bra idé?
 Ja! Kanonbra, Månen!
 Nej. Sumpa den idén.
 Hmm. Detta är ju omröstningen..
 Lägg ned bloggskrället.
 Heja kommunisterna!

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards