Direktlänk till inlägg 24 november 2007

Julefridens harmoniska sötma.

Av Månen - 24 november 2007 00:03

Snart dags för november månad att ta farväl av 2007.
December närmar sig med stormsteg, julen väntar utanför dörren. Helt underbart!  Denna förskräckliga julnojja som drabbar alla i dess närhet.

Affärerna skyltar med alla dessa ljus, plastiga tomtar och ännu plastigare julgranar, redan i oktober. Blir du mer lockad av att besöka denna affär, endast genom ett rött, plastigt objekt som repeterar meningen "Hohohohohoho" och sedan spelar en fridfull melodi? Lättpåverkade sate.

Alla reklamer handlar om hur snälla deras företag är just nu i juletid. Företagen får mer förtroende av kunderna, genom att avsluta sina reklamer med "god jul". Som om dom verkligen menar det också! Frasen sägs endast för att du ska TRO att dom är något utav det mest sympatiska företag som denna värld någonsin fått uppleva.
Då kan ju jag passa på att informera dig om att vartenda jäklarns företag avslutar sina reklamer med "god jul". Det känns lite taget, faktist.
Hitta på en ny fras för fasen!

Så du tror att företagen bryr sig om dig?  NEJ! Dom bryr sig om dina pengar, inte ett smack om dig.

Samma musik överallt.
Samma juliga pynt, överallt. Dock överdrivs det alltid mer och mer för varje år. 
Samma Kalle Anka, år ut och år in. Man tröttnade på det någon gång vid 8-årsåldern.
Samma falska glädje, alla tvingas bära inom sig vid juletid.
Kan man aldrig bryta dessa traditioner och hitta på något mer originellt?

T.ex spela Oasis - Champagne Supernova hela december månad, pynta hela staden med svarta halsdukar indränkta i kolasås, visa "The best of Anders 'n Måns" hela julen och alla går omkring och betér sig som resten av året - Stressiga och sura över samhället, även om det är den mest underbara tillvaro man kan ha.
 
Julen är till för att skydda företagens ekonomi, dom ska nämligen gotta sig i varje individs pengar.

Vad jag längtar tills jag blir 60+ gammal. Då kan jag kallas för stofil på riktigt!

För övrigt: Egentligen älskar jag julen, dess presenter och all god mat. Jag ville bara ha något att klaga på, så att jag kunde känna mig lite "stofilig". Nu har jag fått mitt att klaga på, så jag är nöjd. Även om jag tycker julen är för objektiviserad och allt handlar om pengar. Och så stör jag mig på att för företagen börjar julen redan i oktober.

Allt jag sagt är egentligen struntsnack. Julen är bra på många vis.

Med vänliga hälsningar//Den unga stofilen.

 
 
Network

Network

24 november 2007 11:33

Håller med om att julen i mycket har spårat ur. Själv skulle jag föredra om vi backade tillbaka till det vi firade när Jesus var det centrala i firandet.Förra året såg jag, The Nativitiy Story (vägen till betlehem) och fick tillbaka en julfrid som jag har haft borta i många år. Den filmen kan jag rekommendera om du inte sett den./ network

http://jesusarvagen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Wood

24 november 2007 14:39

Det är lite mysstämning på stan såhär års tycker jag. Mörkret lyses upp av rött neon, inte helt olikt Kina.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Månen - 16 januari 2015 22:19

Jag vaknar och bla bla bla jag orkar inte. För jag vet inte vad som kommer hända. Men någon gång i livet så kanske jag ändrar mig och får veta vad det egentligen handlar om. Jag kan skriva, men orkar inte sammanfatta och strukturera. Jag försöker bar...

Av Månen - 14 januari 2015 00:02

Hej vänner!Mitt liv är ganska trasigt, men jag har så lite tid att reflektera över det, att jag inte har tid att känna saker. Det är en bra grej. Jag jobbar nämligen på två jobb samtidigt, utan att tjäna någon märkbar summa pengar. På det ena jobbet ...

Av Månen - 5 januari 2015 19:05

Min hjärna placerar alltid människor i fyra fack.  1: De jag inte kan ljuga inför2: De jag verkligen kan ljuga inför3: De jag ljuger för, bara för att4: De jag inte borde ljuga inför Den första gruppen, som redan från början "står över mig" är i ...

Av Månen - 1 november 2014 23:05

Av denna bloggtorka, borde någon anta att jag har varit försvunnen. Jag har faktiskt varit försvunnen, och saboterat mitt liv en aning mer än vad jag vanligtvis gör. Jag råkade få för mig att dra till Barcelona i fem veckor. Där blev jag scimmad och ...

Av Månen - 28 augusti 2014 21:07

Askall no-minder (longboarding) from Niklas Molander on Vimeo. ...

Presentation

Omröstning

Idag ska jag göra en ny omröstning på bloggen. Är det en bra idé?
 Ja! Kanonbra, Månen!
 Nej. Sumpa den idén.
 Hmm. Detta är ju omröstningen..
 Lägg ned bloggskrället.
 Heja kommunisterna!

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<<
November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards